Be om elektronisk innsyn når det spørres om postadresse?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Jul 18 19:47:42 CEST 2015

[Gorm Eriksen]
> Jeg er skeptisk til å la google indeksere ting som dette. Selv om
> søkerlisten er offentlig så er det nok ikke alle som vil like det. Så
> syntes det er fornuftig at de sender i posten i dette tilfellet.

Betyr dette at du mener Mimes brønn helst ikke bør brukes til å be om
offentlige søkerlister?  Burde vi i så fall endre beskrivelsen om hva
Mimes brønn ikke brukes til for å reflektere dette?

Dette er i skjeringspunktet mellom privat og offentlig sfære, der det er
gode argumenter på begge sider.  På den ene siden er det ingen privatsak
å bruke penger fra fellesskapet, hvilket en jo mottar som ansatt i det
offentlige, og på den andre siden er det en privat sak hvor en jobber og
en bør slippe å få livet sitt kringkastet til uvedkommede uten god
grunn.  Jeg er slett ikke sikker på hva jeg mener selv i slike
tilfeller.

Jeg tror dog vi skal være svært forsiktig med å angripe
problemstillingen med å legge opp til at henvendelser om offentlige
søkerlister sendes inn via Mimes brønn mens svar sendes uten Mimes
brønn.  Et alternativ er at vi aksepterer dem og vil ha både spørsmål og
svar her.  Et annet er at vi ikke aksepterer dem, og da dokumenterer vi
dette med forklaring om hvorfor og fjerner/skjuler dem fra Mimes brønn
når vi oppdager dem.  Et tredje er kanskje å legge dem inn i robots.txt
for å skjule dem for søkemotorer.  Og et fjerde kan være å skjule dem
etter en stund, når saken ikke lenger har nyhetens interesse.  Har vi
flere muligheter?

Men spørsmålet mitt er egentlig ikke hva vi skal gjøre med henvendelser
om offentlige søkerlister, men hva slags lover og regler en kan vise til
for å argumentere for at det offentlige sender svarene elektronisk og
ikke på papir.  Finnes det?  Jeg tror jo retten til å be om innsyn
anonymt blir illusorisk hvis en kan bli avkrevd fysisk postadresse for å
få tilsendt svaret på innsynshenvendelsen, og antar derfor at det finnes
lover og regler som gjør at dette ikke er tilfelle.