Be om elektronisk innsyn når det spørres om postadresse?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Jul 19 23:00:23 CEST 2015

[Gorm Eriksen]
> Dette tror jeg er greiest å høre med en jurist om. Jeg skjønner ikke
> helt hvilken lov du her sikter til, eller er det bare en lov du håper
> finnes?

Jeg ser etter en mer juridisk autorativ kilde enn "jeg tror" som vi kan
henvise til i hjelpeteksten på Mimes brønn.  Hvordvidt det er en lov, en
forskrift, en implisitt regel (som det ulovfestede likhetsprinsippet du
tipset meg om for noen år siden), eller en uttalelse fra en juridisk
autoritet er ikke så farlig for meg. :)

Jeg har jo lest at det er tillatt å be om innsyn anonymt i Norge, og det
gir jo mest mening hvis en ikke må oppgi postadresse for å motta
dokumenter.  Men hva er autorativ kilde for den tolkningen av dagens
rettspraksis?

Godt forslag som du og Ole-Erik har om å spørre en jurist:

[Ole-Erik Yrvin]
> Gorm og Petter
>
> Det er helt sikkert en dyktig jurist i Lovavdelingen med fagansvar for
> offentleglova, og som kan svare konkret på konkrete spørsmål, f.eks den
> praktiske betydning av dette avsnittet i pressemelidingen fra 2009:

God ide.  Kanskje du kan sende et spørsmål?  Hva burde vi konkret spørre
om, i så fall.  Jeg er usikker på hvordan et slikt spørsmål burde
formuleres.

Kanskje det kan sendes inn via Mimes brønn?  Mistenker det kommer an på
hvordan det er formulert.