Re: Klage til sivilombudsmannen - trenger hjelp og støtte

Gorm Eriksen gormer at gmail.com
Mon Sep 28 18:02:09 CEST 2015

Hva er det du ønsker å klage på? Og har du allerede klaget til Kongen i
statsråd? Det siste er neppe noen lur løsning da du ikke vil oppnå annet å
bli nevnt på offisielt fra statsråd denna uka. Fant ikke noe forrige uke
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/offisielt-fra-statsradet-25.-september-2015/id2454058/

Dessuten, ved å klage til Kongen i statsråd kan ting tyde på at du har
mistet retten til å ta dette opp med sivilombudsmannen. Men kjenner ikke
loven her.

Først må du lese dette rådet sakset fra
http://www.nored.no/Innsyn/Dokumenter

Dersom du er misfornøyd med et avslag hos et departement, så er det et
generelt råd at du ikke fremmer noen formell klage på avgjørelsen. En
formell klage vil nemlig bli behandlet av Kongen i statsråd. Der får man
for det første sjelden medhold. Dessuten mister du muligheten til å gå
videre til Sivilombudsmannen etterpå. I stedet for å klage formelt til
departementet, bør du fremme dine argumenter, samtidig som du presiserer at
det ikke er snakk om en formell klage. Alternativt kan du bringe saken
direkte inn for Sivilombudsmannen.