Hvordan håndtere ønsker å fjerning fra Mimes brønn?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Sep 28 07:54:58 CEST 2016

På kort tid har det kommet inn ønsker fra de i det offentlige som har
svart på innsynsforespørsler om å fjerne det de har svart.  Det gjelder
disse henvendelsene den siste måneden:

Økokrim

Norges Bank

UNINETT Norid AS

Vi har vel tidligere kun fjernet en annen sak fra UD der de hadde
"sladdet" uten å fjerne informasjonen som skulle sladdes, så det er en
ny situasjon at det offentlige ber oss fjerne informasjon de selv har
sendt oss.

Mens jeg tok vekk den konkrete meldingen i henvendelsen og byttet den ut
med en melding i henvendelsen som forklarte hvorfor når det gjaldt
henvendelsene fra UNINETT Norid AS og Norges Bank, tok Gorm vekk hele
henvendelsen og ba Google slette sin indeksering av siden.  Spriket i
håndteringen her får meg til å dro at vi kanskje bør diskutere hvordan
vi skal håndtere slike henvendelser.  Vi bør også diskutere når det er
riktig å fjerne, og når vi bør avvise ønsket om å fjerne informasjon som
jo allerede er offentliggjort.

Hva tror dere?

Jeg kunne ønske meg en sjekkliste på wikien som beskriver rutinen for
vurdering av fjerningsønsker, for å sikre at vi behandler dem på samme
måte hver gang.

--
Vennlig hilsen