Re: Nekter å dele dokumenter med Mimes brønn, og hevder risikovurderinger er unntatt offentlighet...

Nicolai Langfeldt janl at langfeldt.net
Fri Jun 16 00:02:14 CEST 2017

Hei,

Det var jeg som ba om dette innsynet.

On 15/06/17 23:41, Petter Reinholdtsen wrote:
> Jeg bet meg merke i følgende deler av svaret datert 2017-06-15 på
> kommune:
>
>    «Vi har vurdert forespørselen din, og ønsker fortsatt å tilby deg
>    innsyn. Men vi ønsker ikke å publisere våre risikovurderinger, slik du
>    ønsker å gjøre, via Mimes Brønn.  Bærum kommune har egne web-sider, og
>    publiserer det vi ønsker der.
>
>    Risikoveruderingene våre er interne arbeidsdokumenter utarbeidet for
>    egen saksforberedelse, altså «organinterne dokument», og kan unntas
>    innsynsrett i henhold til Lov om rett til innsyn i dokument i
>    offentlig virksomhet §14.»

> [...]

Det er to ting jeg har tenkt på etter å ha lest det siste brevet fra
Bærum Kommune:

- Kommunen kan trolig respondere ved å oppgi URL på eget nettsted.

- De skrivet i første svar at de har risikovurderinger som en
basismetodikk i kommunen. Det kan være mange grunner til å risikovurdere
tjenester som går langt utover de vurderingene
personopplysningsforskriften foreskriver.  Jeg er i stor grad
interessert i personopplysningsasspektet, men også andre detaljer i
hvordan B.K. har vurdert tjenestene er interessante. Hva omfanget av
risikovurderingene er likevel ren spekulasjon fordi jeg ikke vet - har
ikke fått innsyn i noen av dem.

"Vi kan vise deg men ikke offentlig" er litt vanskelig å akseptere. Det
samme prosjektet i B.K. forsøkte også å unndra en forskningsrapport på
iPad prosjektet sitt fra innsyn da Asker og Bærums Budstikke spurte
(https://www.budstikka.no/nettbrett/skole/ipad/rapport-om-effekten-for-nettbrett-elevene-har-ikke-lart-mer/s/5-55-482778,
nederst).

Utifra det budstikka skriver er det litt fristende å be saksbehandler
rådføre seg med kommuneadvokaten.

Mvh,

   Nicolai