Dele innsynsklagetekster?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Jan 3 15:24:51 CET 2023

Jeg har blitt kontaktet av Jari fra tidligere Holder de ord, som nå
jobber i VG, med spørsmål om vi i NUUG er interessert i å dele klager på
manglende offentlig innsyns som vi har i Mimes brønn-databasen.  Tanken
er å forsøke å trene ChatGPT med disse tekstene for å lære ChatGPT å
hjelpe journalister å skrive innsynsklager.

Har tatt en titt i databasen, og det ser ut til å være 1313 slike
tekster i databasen.  De kan hentes ut som bruker innsyn med følgende
kommando:

  psql -h localhost -U foi alaveteli_production
    -c "copy (select body from outgoing_messages where message_type = 'followup' and what_doing ='internal_review') to stdout csv"

Brevene er så vidt jeg forstår allerede sendt til det offentlige og
tilgjengelig hvis en spør om innsyn der. Har kun skummet igjennom
tekstene.  Tekstene inneholder så vidt jeg kan se navn på innsender i de
fleste tilfeller, ellers generiske klagetekster.  Regner ikke med at de
inneholder andre personopplysninger.