Dele innsynsklagetekster?

Peter N. M. Hansteen peter at bsdly.net
Wed Jan 4 22:02:43 CET 2023

On Tue, Jan 03, 2023 at 03:24:51PM +0100, Petter Reinholdtsen wrote:

> Jeg har blitt kontaktet av Jari fra tidligere Holder de ord, som nå
> jobber i VG, med spørsmål om vi i NUUG er interessert i å dele klager på
> manglende offentlig innsyns som vi har i Mimes brønn-databasen.  Tanken
> er å forsøke å trene ChatGPT med disse tekstene for å lære ChatGPT å
> hjelpe journalister å skrive innsynsklager.

Jeg synes dette høres ut som et godt formål.

> [...]
> tekster i databasen.  De kan hentes ut som bruker innsyn med følgende
> kommando:
>
>   psql -h localhost -U foi alaveteli_production
>     -c "copy (select body from outgoing_messages where message_type = 'followup' and what_doing ='internal_review') to stdout csv"
>
> Brevene er så vidt jeg forstår allerede sendt til det offentlige og
> tilgjengelig hvis en spør om innsyn der. Har kun skummet igjennom
> tekstene.  Tekstene inneholder så vidt jeg kan se navn på innsender i de
> fleste tilfeller, ellers generiske klagetekster.  Regner ikke med at de

Jeg har sett gjennom noe nær 50% (tror jeg) av output fra den kommandoen
med list slaphand-øvelse i less, og jeg tror ikke vi kommer i noe påtakelig
risiko for å lekke noe sensitivt om vi lar dem bruke tekstene på denne
måten.

Så dette har min støtte, om det betyr noe.

- Peter

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
https://bsdly.blogspot.com/ https://www.bsdly.net/ https://www.nuug.no/