Hvor mye er lovnader fra Documaster verdt?

Thomas Sødring thomas.sodring at hioa.no
Wed Dec 13 16:33:14 CET 2017

Hei,

Ikke at det har så mye å si, men jeg tror Documaster er verdsatt til
over 300 millioner. Men dette er ikke bare basert på Noark-kjernen
deres. De har utvidet programvare sortimentet og tilbyr diverse andre
arkivrelaterte produkter. Jeg tror de har laget et proprietær verktøy
som kan lage SIARD uttrekk og Christian er bak arkivplan.no og en app
som kan lettere lage arkivbeskrivelser.

De laget også et fri programvare verktøy for å validere Noark 5 uttrekk.
Denne har fått mye skryt i arkivmiljøet:

  https://github.com/documaster

Men dette er jo noe som finnes i  Arkade. Men Arkade er basert på .net
og kan ikke kjøre under Linux! Vi kunne faktisk tatt dette testverktøyet
inn i nikita!

Jeg mener å ha lest at Documaster har 90 installasjoner av arkivkjernen
sin. Det er imponerende å komme fra en underdog posisjon. Men det kan
også ha noe å gjøre med at sak/arkiv systemene til de 3 store
leverandørene kan oppfattes som tunge systemer som egner seg for
saksbehandling i statsforvaltningen. Mens documaster sitt produkt er
litt mer light-weight.

Det er interessant at de går mer internasjonalt! jeg har alltid lurt
hvorfor de andre Noark leverandørene ikke har prøvd seg på dette.

Men det er synd at de ikke ønsket å satse på fri programvare! Når de het
NXC så oppfattet jeg at de ønsket å utvikle fri programvare på fri
programvare. Jeg hadde aldri noe behov for å "eie" en arkivkjerne, jeg
ønsket bare å bygge et forskningsmiljø rundt fri programvare for
forvaltningen.

Takket være Petters innsats har vi kommet veldig langt med vår kjerne.
Jeg tar opp igjen utviklingen på nyåret og regner med å være langt mer
aktiv da. Parallelt så kommer vi til å integrere nikita med blokkjede og
teste vår tanker hvordan vi gi arkivstrukturen tilbake til folket! Hvis
noen av dere ønsker å hjelpe til der så trenger vi hjelp med å få flere
blokkjede servere i gang. Jeg har bygget to installasjoner av
hyperledger på maskinene våres på HiOA. Hvis flere kan opprette
hyperledger instanser så hadde det vært fint å hjelpe oss vise autentisk
arkivdanning i hyperledger blokkjeden! Hvis det er annet programvare vi
burde se på så setter vi pris på en diskusjon her om det!

 - Thomas