Nextcloud og nikita

Thomas Sødring thomas.sodring at hioa.no
Fri Dec 15 08:44:16 CET 2017

On 12/14/2017 12:07 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Thomas Sødring]

> Jeg er nok ikke helt våken, for det er uklart for meg hva slik
> integrasjon skulle innebære.  Skulle nikita lagre opplastede filer til
> Nextcloud?  Skulle filer lastet opp til Nextcloud registreres automatisk
> i Nikita?  Noe helt annet?  Kan du forklare litt nærmere?

Forvaltningen kjøper arkivløsninger integrert med MS Office og på sikt
vil det være at det skal være integrert med OneDrive, Office365 (online)
og Azure. Her er det en veldig tydelig tydelig teknologistack. På google
siden vil det være drive, google-docs og google app engine. Hvilken
teknologistack har fri programvare å tilby? Kan prosjektet vise et
lignende stack?

Så utgangspunktet er kanskje å vise integrasjon mellom collaboraonline
(hosted lokalt) og nikita-gui og nikita-kjernen. Åpner du et odt
dokument i nikita så kan det åpnes i collaboraonline løsningen. Lagres
dokument med endringer så kan det automatisk registreres som en ny
versjon av dokumentet i nikita. Kanskje dette fører til et lite prosjekt
der vi lager en nikita-toolbar i LibreOffice.

Et annet poeng er for å kunne på sikt utforske dokumentfangst i online
office verktøy. Jeg ser bare på HiOA, ofte sender man et lenke til et
"dokument" som er lagret i exchange kalenderen. Mailen bare henviser til
informasjon lagret i kalenderen. Dette er enkelt fordi innholdet kan
redigeres på en plass og er koblet opp mot mailen. Men slike dokumenter
kan være vanskelig å arkivere.

Vi har diskutert behovet for å løfte prosjektet slik at flere blir
interessert å bidra. Hvis vi kan finne interessante oppgaver så er det
kanskje lettere for folk å finne noe de synes er interessant å jobbe med
og vil bruke tid på å utforske nikita. Kanskje noen har installert
nextcloud hjemme, og vil gjerne utforske muligheten til å se litt mer
hvordan nextcloud kunne brukes i jobb sammenheng. Vi skal i gang med
blokkjede integrasjon etter jul. Kanskje det er noe som vil vekke interesse.

 - Thomas