Introducing grouse

Thomas Sødring thomas.sodring at hioa.no
Fri Dec 15 16:29:46 CET 2017

Hei,

Et prosjekt som indirekte er relatert til nikita som vi også jobber med
heter grouse:

  https://github.com/KDRS-SA/grouse

Dette er et nettbasert verktøy som kan brukes til å generere et Noark 5
kravspec. Vi er fortsatt tidlig i utviklingsfasen og koden som er på
plass nå har begrenset funksjonalitet. Prosjektet ledes av KDRS i
Trondheim og det er Ole Åmot (oka på IRC) og jeg (earlgrey på IRC) som
har stått for utviklingen.

Bakgrunnen for prosjektet er at det er kjente utfordringer rundt
utvikling av et Noark 5 kravspec, noe som er kjent lenge i arkivmiljøet
og SAMDOK har hatt dette som et prosjekt i et par år.  Men det har visst
seg vanskelig å lande prosjektet.  Ole og jeg ble spurt tidligere i år
om vi ville bistå. Jeg har vært med da det er   klar overføringsverdi
til undervisningen vår. Å øke kompetanse rundt brukerbestilling er noe
vi anser som viktig for våre studenter. På det meste har Ole og jeg
jobbet med dette på kveldstid og håper å avslutte utviklingen i januar
en gang.

Koden har samme teknologi-stack som nikita, en spring REST-API og en
angularjs GUI. Det har vært nyttig å bygge noe nytt og mindre på spring
som har gitt bedre innsikt i spring-stacken. Jeg ser at nikita er altfor
komplisert og har altfor mange avhengigheter. Så vi kommer til å rydde
opp i nikitabasen med tanke på  struktur og avhengigheter. Vi bruker
også grouse for å teste spring-boot-2 og spring-security-5 for å se hvor
enkel eller vanskelig det blir å oppgradere nikita.

God helg!

 - Thomas

 - Thomas