Felt som savnes i Noark 5

Henriksen Mona mohe at fredrikstad.kommune.no
Thu Jun 22 13:16:46 CEST 2017

Hei, her kommer innspill til Øyvind Kruse/den som styrer revisjoner av noarkstandarden:

I Noark 4 var det et felt i tabellen AVSMOT som het AM.REF (referanse). Dette feltet finner jeg ikke i Noark 5 eller i tjenestegrensesnittet. Det er med i GI-standarden. Dette er et felt som ønskes tilbake i standarden, under korrespondansepart. Dette er et svært aktuelt felt å bruke bl.a. i integrasjoner. Dessuten er det en effektiv søkemåte å benytte når man registrerer avsenders referanse på inngående brev. Jeg legger ved en skjermdump fra arkivfaglig forum på facebook så du kan se at det er Flere enn Fredrikstad kommune som ønsker feltet tilbake.

[cid:image002.png at 01D2E519.000FE330]

Til slutt må vi komme med et hjertesukk i forhold til ferdigstilling av Noark 5 tjenestegrensesnitt. Flere leverandører vil ikke ta det i bruk før det er ferdig, i alle fall ryddet opp i, slik at det samsvarer helt med Noark og kan forstås likt av leverandørene. Jeg vet at i alle fall Evry/Gecko og Visma har gjort konkrete henvendelser til arkivverket om dette. Ferdigstilling og retting må prioriteres, slik at vi kan få fortgang i elektronisk arkivering fra fagsystemer.

Vennlig hilsen
Mona Henriksen
systemansvarlig ePhorte
Fredrikstad byarkiv
Fredrikstad kommune
Mob: +4792825096
Tel: +4769306138
E-post: mohe at fredrikstad.kommune.no<mailto:%20mohe at fredrikstad.kommune.no>

[fredrikstad]<www.fredrikstad.kommune.no>[facebook]<www.facebook.com/Fredrikstad.kommune>[twitter]<www.fredrikstad.kommune.no/byjubileet>[image004]<www.twitter.com/fredrikstadkomm>[image006]<www.fredrikstad.no>