Presentere status for NIKITA-prosjektet for NUUG i mai?

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Wed Apr 18 10:54:40 CEST 2018

On 04/18/2018 09:59 AM, Petter Reinholdtsen wrote:
> Hei Thomas,
>
> Veldig hyggelig at du vil presentere NIKITA-prosjektet for NUUG.  Kan du
> sende tittel og kort beskrivelse slik at jeg får reservert datoen i
> kalenderen?

Tittel:
Denne Norske arkivstandard Noark implementert som fri programvare nærmer
seg. Hva må du vite?

Beskrivelse:
Prosjektet nikita-noark5-kjerne er i sitt andre år med utvikling og vi
har kommet et godt stykke på veien for å realisere en fri programvare
Noark 5 kjerne.  I denne presentasjonen vil vi fortelle om arkitekturen
til programvaren før vi gjennomgår noen viktig områder som kan være an
interesse for NUUG-medlemmer. Noark 5v4 er en hateoas nivå 3
tjenestegrensesnitt og vi diskuterer hva som ligger i hateoas-begrepet
og hvordan den er implementert. Samtidig bruker Noark 5v4 OData som en
standard for søk og vi tar også en gjennomgang hvordan det brukes.

Men hva skjer når arkivering blir gratis? Hvilken innovasjonspotensial
ligger det i en fri programvare Noark 5 kjerne?

Hvis du vil prøve deg litt, ta med en laptop med Java 1.8 og maven
installert og du vil få din egen Noark 5 kjerne i gang på minutter.

nikita finner dere her:

  https://github.com/HiOA-ABI/nikita-noark5-core

Noen stikkord som kan være relevant:

fri programvare, metadata, postjournal, offentlig api ,
tjenestegrensesnitt, odata, arkivering, Noark, Java, spring, hateoas,
nuug-prosjekt, oslomet

Helt greit for min del.