En liten oppsummering av Noark 5 Workshop på Riksarkivet 30.01.18

Thomas Sødring thomas.sodring at hioa.no
Fri Feb 2 12:13:08 CET 2018

Hei,

(Det er mulig at denne kommer / har kommet to ganger - beklager om det gjør det!)

På mandag var jeg på Riksarkivet og hadde et innlegg om mine tanker rundt
Noark. Innlegget var delt i tre punkter.

1. Forskjellen mellom en konseptuell og teknisk standard

2. Hva hadde jeg endret på kort sikt

3. Hva hadde jeg endret på lang sikt

Jeg synes de forskjellige presentasjonene pekte på lignende retninger og
det var et konstruktivt dag.

Jeg benyttet anledningen til å høre om status til tjenestegrensesnitt
prosjektet og var veldig overrasket over svarene jeg fikk. Når jeg
spurte ble jeg egentlig anmodet om å spørre Fredrikstad kommune! Da jeg
spurte om dette betydde at Riksarkivet har gitt ansvaret/arbeidet med
utforming en nasjonal standard til en enkel kommune som skulle gjøre
jobben i samarbeid med en enkel leverandør så fikk jeg fort et annet
svar. Prosjektet er trygt plassert hos Riksarkivet.

I pausen kom jeg i dialog med noen av de som jobber med
tjenestegrensesnitt prosjektet (både intern og ekstern til Riksarkivet)
og noe av mine innvendinger om prosjektet ble avfeid som irrelevant.
Etter litt diskusjon så virker det som om prosjektet har endret retning.
Det virker som om prosjektet ikke lenger lager en Noark 5v4
tjenestegrensesnitt, men en integrasjonsgrensesnitt. Etter hvert så ble
det klart hva dette var. Det virker som om prosjektet nå skal bare
konsentrere seg om å lage en integrasjon mellom et fagsystem og et Noark
5 system (n5v3 eller n5v4 ??). I går kom også Noark 5v5 og nå er jeg
veldig i tvil på hvilken versjon av Noark vi skal forholde oss til.

Jeg har tenkt litt på dette og man må huske at en 5 min prat med noen
gir ikke nok innsikt i hva som egentlig skjer så jeg tror jeg vil sende
en mail til Riksarkivet hvor jeg utfordrer dem til å svare på en del
punkter rundt tjenestegrensesnitt prosjektet. Dette må enten sendes til
Riksarkivaren eller en avdelingsdirektør. Jeg synes at uansett
prosjektet er ute og kjører og tenker at vi bør kontakte
Kulturdepartementet og be om et møte med de der vi legger fram våre
bekymringer.

Ellers mener jeg at tjenestegrensesnitt prosjektet og for
såvidt også Noark standarden bør løsrives fra Riksarkivet og flyttes
over til DIFI.

 - Thomas