Re: SV: Tjenestegrensesnittmøte på Riksarkivet i morgen?

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Wed Jun 6 12:01:48 CEST 2018

Hei,

Tusen takk Petter for at du tok deg tid i dag til å stille på møtet!
Prosjektet setter veldig pris på ditt engasjement! Høres ut som en
konstruktiv dag! Det er veldig fint at du fikk gjennomslag for forslaget
å få videreutvikling av selve tjenestegrensesnitt dokumentet over til
markdown og under revisjonskontroll!

Martin, det du tar opp her er jeg enig med deg i. Det har alltid vært
noe som skurrer i forhold til hva Noark egentlig er. Jeg tror vi kan
diskutere hvorvidt en  Noark kjerne skal være en/danningskjerne/ eller
en /lokal-depotkjerne/ (en depot funksjon i en danningsorganisasjon).
Jeg oppfatter at det er to helt forskjellige produkter.

En lokal-depotkjerne vil ta imot sluttproduktene av de forskjellige
digitale prosessene i organisasjon (inkludert saksbehandling). Det er
ikke "levende" data, saken er avsluttet.  For saker som går over tid
eller objekt (feks byggning/person) så kan vi avlevere fortløpende
informasjon. Oppdateringer og endringer kunne håndteres med en
premis-type tilnærming, der ved en endring/oppdatering lages det et nytt
objekt med lenke til den forrige.

En danningskjerne inneholder metadata og dokumentene gjennom hele
prosessen og vil oppleves som en sentralisert arkiv for organisasjonen.

En lokal-depotkjerne kunne kanskje løses med Noark 4 webservices, bare
metadataene var på plass. Fram til nylig har hverken Arkivverket eller
det kommunale arkivmiljøet tørt å røre i metadata-problematikken, noe
jeg påpekte i 2014 [1]. Endelig har man begynt å ta tak i dette og vi
får håpe at det sakte men sikkert vil bli bedre.

Hvis vi får til en forståelse av de kommunale databasene som med
Decom-prosjektet som Documaster og KDRS har utviklet så vil vi kanskje
ikke ha behov for Noark integrasjon for fagsystemene. Vi vil kunne
forstå dataene utifra sitt riktig kontekst, ikke en kunstig kontekst.
Integrasjon med en arkivkjerne er forlokkende, men da må det være
standardisert utifra dokumentasjonsbehovene.

Den store fordelen Noark har over fagsystem uttrekk er 2 ting. 1. Det
gir materialet autentisitet 2. Det gjør at vi kan trekke ut og lagre
dataene på en kostnadseffektiv måte. Hvis man tar arkivering seriøst så
vil man alltid jobbe med disse to synspunktene.

Det kommer en ny generasjon med arkiv-problemer som jeg tror miljøet
hverken ser eller er opptatt av. Det første er at vi vil antagelig se
flere organisasjoner i samme database, spesielt fra skyleverandører.
Dette gjør vi i nikita idag. Alle studenter får sin egen organisasjon
som de jobber med. Så det 40 forskjellige organisasjoner i nikita etter
årets undervisnings runde. Fordi ingen har tenkt arkivproblematikk, så
vil vi kanskje finne det vanskelig å hente ut data til egen organisasjon
når vi skal ha takk i en database uttrekk. Det andre er at vi vil
kanskje se relasjonsmodellen erstattet av søkemotor indekser. I nikita
har vi testet dette og foreløpig valgt å beholde relasjonsdatabasen, men
jeg ser for meg at vi kan erstatte postgres med elastcsearch.

Disse problemene vil kunne løses, men de hadde ikke trengt å bli løst
hvis vi hadde fokus på arkivering i utgangspunktet.

Spørsmålet er om vi burde abstrahere oss vekk fra systemsentrisk
tilnærming til arkivering der dokumenter utifra arkivets behov for
struktur og heller kommer over på en objektsentrisk tilnærming der vi
arkiver utifra objektene (menneskers) behov for arkivering.

 - Thomas

[1] https://samdok.com/2014/02/07/noark-5-grensesnitt-pa-riktig-spor/