Tjenestegrensesnittmøte på Riksarkivet i morgen?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Jun 7 15:37:48 CEST 2018

[Martin Bould]
> Tusen takk for at oppsummeringen. Mitt grunnleggende spørsmål er
> likevel i den sammenheng hvorfor man skal integrere et standard? Noark
> system - selv med støtte for bevaring av virksomhetsspesifikke
> metadata med et velfungerende? fagsystem - som sannsynligvis har en
> informasjonsmodell som ikke blir imitert i Noark
> løsningen. Intensjonen er selvsagt god, men fra min side ligger det en
> underliggende skepsis til dobbeltarkivering i annen kontekst som
> bevaringsmetode...

Gode spørsmål, og det er helt klart et spørsmål om målsetning og
synsvinkel.

For min egen del, så tror jeg det er viktig og riktig at en
arkivtjeneste er et informasjonsnav i en offentlig virksomhet, der
informasjon lagres og er tilgjengelig for gjenfinning og bruk.  Jeg ser
for meg et system der f.eks. innkommende epost, post og dokumenter tas
inn i arkivsystemet og deretter vurderes og behandles, slik at en sikrer
at ingen informasjon går tapt på grunn av mangelfull håndtering av
organisasjonens informasjon.  Poenget er å se på arkivet som et
strukturert filsystem som ulike programsystemer kan bruke til å behandle
"sin" informasjon.

Hvis vi skal komme dit, så må arkivet ha et godt API som støtter opp om
de prosessene som skal bruke det, og en slipper 2 separate kontekster,
en for "arkivformål" og en annen for "saksbehandlingsformål".  Jeg tror
slik skygge-bevaring av dokumenter er oppskriften på at informasjon går
tapt - slik vi har sett det de siste tiårene.  Vi må vekk fra hvert
system sitt gjemme, og i stedet få tilbake organisasjonens validerte
arkiv.

Det er bakgrunnen for at jeg tror API-et bør utvides slik at fagsystemer
og andre brukere av lagringsløsningen får lagret det de trenger for å
fungere.  Vekk med dobbel lagring og over til fokus på forretningslogikk
og fagspesifikk prosessflyt for fagsystemer som kan slippe å forholde
seg til deponering, GDPR og tilgangskontroll.

Stopper der, før dette blir for langt.