Port (49708) og Path (/api) i noark5-tjenestegrensesnitt-standard

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Fri Jun 8 23:09:44 CEST 2018

On 06/08/2018 06:39 PM, Ole Aamot wrote:
> Standarddokumentet
>
> https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard
>
> er foreløpig generert i Portable Document Format på
>
> http://www.arkivarium.no/NOARK5v4_tjenestegrensesnitt_1.1.pdf
Så bra at petter sin tilnærming fungerer! Takk at du er med og tester dette!

> Dokumentet innholder et eksempel på en URL som
>
> http://localhost:49708/api/arkivstruktur/arkiv
>
> Planlegger en bytte Port fra 8092 til 49708 og Path fra
> /noark5v4 til /api i Nikita i henhold til dokumentet?
Nei, port nummer her er vilkårlig. Det vanlig er at nikita ligger bak
apache som har port forwarding til den faktiske porten kjernen kjører
på. Det er bare en tidlig utgave av dokumentet der utviklingsmiljø
informasjon blir synlig.

> Det vil være arbeid med å endre brannmurregler hver gang
> en bytter port, så man ønsker kanskje holde det statisk.
>
> REST-URL til Nikita-implementasjonen på arkivarium.com er
>
> http://arkivarium.com:8092/noark5v4/
>
> Er det ønskelig å følge standarden, slik at en kan koble
> til en tilsvarende URL til arkiv
>
> http://arkivarium.com:49708/api/
>
> i en ferdig, fri implementasjon?
Nei,  en kjerne vi kjøre på http://arkivarium.com/api/ og apache vil
videresende til 49708 (i dette tilfellet)

> Installasjon av Nikita på Ubuntu Linux er dokumentert på
>
> https://arkivarium.com/book/book.pdf

Bra! Jeg skal lese det når jeg får tid! Takk for innsatsen!