noark-xmp

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Mar 3 21:19:07 CET 2018

[Thomas Sødring]
> Så langt har vi sett på PDF formatet og hvorvidt det er mulig å legge
> til ekstra metadata. Det viser seg at PDF støtter dette via
> XMP-standarden og vi tror vi kan lage en Noark beskrivelse som kan
> inngå i XMP. XMP er basert på RDF og Bouvet lagde en Noark RDF
> datamodell i 2011/2012 som jeg tror vi kan gjenbruke.

Jeg lurer på om ikke bilder også støtter XMP-standarden?  I hvert fall
kan exiftool legge inn XMP-metadata i bilder, fant jeg ut i går da jeg
publiserte et bilde og la inn lisensinfo med exiftool. :)

<URL:https://en.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format> tyder
på at det er standardisert hvordan en kan legge inn XMP-info i bilder.

Kanskje en ide å støtte både PDF, JPEG og PNG?

Hva er forresten årsaken til at du går for RDF?