Re: Arkivering av Request Tracker på Noark 5-format

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Thu Nov 8 08:31:37 CET 2018

On 11/7/18 10:39 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
> Som en test for å se hvor vanskelig det er å hente ut informasjon på
> Noark 5-format fra et system som ikke er tilpasset Noark 5, satte jeg
> for noen dager igang med å lage et program som henter ut avsluttede
> saker fra en Request Tracker[1]-instans.  Dette slo meg som en nyttig
> ting å ha når en skal arkivere RT-saker.  RT brukes av blant annet
> Uninett og Universiteet i Oslo, som jeg håper kanskje kan ha glede av
> løsningen når den er ferdig.

Jeg tror det er mange flere som kan ha interesse av dette.

Detter er også et veldig godt eksempel som viser at Noark kan brukes på
andre fagområder om man bare tør tenke tanken om arkivering. Det er så
mange fagsystemer som ikke tenker på arkivering.

Dette er en klassisk arkiv-sak der du dokumenterer de faktiske
transaksjonene som tok sted i organisasjonen.

> [...]
>
> I kveld fikk jeg ryddet litt i det som lagres som arkivstruktur.xml,
> slik at den validerer med xmllint med XML-skjema for Noark 5 version
> 4.0.  Det er fortsatt endel verdier som mangler, blant annet datoer og
> og ID-er, så det gjenstår fortsatt endel valg rundt oversetting av
> RT-felter til Noark 5.
>
> Målet med prosjektet er å få en eksport fra RT som kan aksepteres av
> riksarkivet når UiO skal arkivere sakene der.  Jeg er litt usikker på
> hvordan den prosessen for godkjenning/aksept fungerer.  Er det noen her

Jeg mener å ha hørt at Riksarkivet har sett nærmere på å godkjenne en
løsning som lager Noark uttrekk fra databaser. Så det er mulig at det
finnes presedens hos Riksarkivet for det. Men det vi snakker om her er
kanskje to forskjellige godkjenninger. Det ene er hvorvidt du kan få et
kvalitetsstempel fra Riksarkivet og få programmet godkjent for det
formålet som er request-tracking. Det andre er å få uttrekket godkjent.
Jeg ville tro det er uproblematisk å få det godkjent når det validerer
og du kan legge til arkivutrekk.xml.

Ellers applauderer jeg virkelig dette arbeidet! En av tingene jeg pusher
for i arkivsammenheng er å minske heterogenitet i uttrekk. Hvis arkivene
skal forholde seg til mange forskjellige uttrekksstandarder så blir
bevaringen ganske dyrt. Jo mer vi kan standardisere jo bedre!

Og når du har nå har det trukket ut i, så er det kanskje mulig å bruke
det som en importkilde i feks nikita for å gjøre materialet søkbar igjen.