Arkivering av Request Tracker på Noark 5-format

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Nov 10 09:07:18 CET 2018

[Thomas Sødring]
> Jeg mener å ha hørt at Riksarkivet har sett nærmere på å godkjenne en
> løsning som lager Noark uttrekk fra databaser. Så det er mulig at det
> finnes presedens hos Riksarkivet for det. Men det vi snakker om her er
> kanskje to forskjellige godkjenninger. Det ene er hvorvidt du kan få et
> kvalitetsstempel fra Riksarkivet og få programmet godkjent for det
> formålet som er request-tracking. Det andre er å få uttrekket godkjent.
> Jeg ville tro det er uproblematisk å få det godkjent når det validerer
> og du kan legge til arkivutrekk.xml.

Det høres jo lovende ut.  Har så langt kun laget arkivstruktur.xml samt
lagret vedleggene som ligger knyttet til hver sak/hendelse i RT.  Må
se på arkivuttrekk.xml snart.

> Ellers applauderer jeg virkelig dette arbeidet! En av tingene jeg
> pusher for i arkivsammenheng er å minske heterogenitet i uttrekk. Hvis
> arkivene skal forholde seg til mange forskjellige uttrekksstandarder
> så blir bevaringen ganske dyrt. Jo mer vi kan standardisere jo bedre!

Apropos standardisering, så har jeg en liten nøtt om hvordan tomme filer
bør håndteres.  Det er noen vedlegg som er tomme.  Hvordan bør egentlig
det håndteres?  Bør de få dokumentbeskrivelse/dokumentobjekt, eller er
det bortkastet?  Bør vi kanskje ha en formattype for tomme filer?

> Og når du har nå har det trukket ut i, så er det kanskje mulig å bruke
> det som en importkilde i feks nikita for å gjøre materialet søkbar
> igjen.

Enig.  Gleder meg til vi har import på plass. :)

En utfordring er at jeg har valgt systemID som ikke er UUID, da RT ikke
bruker UUID til slikt.  Jeg har måttet finne på egne unike ID-er basert
på det RT gir meg.