Videreutvikling av fagområder som kan integreres i Noark

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Mon Jan 14 09:40:52 CET 2019

Hei,

Denne ble lagt ut i arkivfaglig forum forrige uke:

http://geointegrasjon.no/arkiv/veileder-arkiv/veileder-ebyggesak-dokumentkategorier/

Det er en overordnet prosesssbeskrivelse med dokumentkategorier for
byggesaksbehandling.

Mine kontakter i arkivmiljøet sier at det hadde vært fint om nikita
støttet både GI-standarden og tjenestegrensensittet. Jeg er usikker
hvorvidt noen har begge grensesnitt implementert.

Det som er interessant for min del er hvorvidt disse dokumenttypene
skulle blitt implementert som en dokumenttype eller at det skal brukes
en seksundærklassifikasjon for å løse søk. Dette er en klassisk
standardiseringsproblem der det er tom måter å løse det og som vil være
en sterk hinder til interoperabilitet.

Egentlig kunne jeg tenkt meg å få til en integrasjon mellom GI og
tjenestegrensesnittet, der GI er en ren utvidelse av
tjenestegrensesnittet. Dette hadde vært en fin videreutvikling av
tjenestegrensesnittet om viser hvordan Noark kan gjenbrukes av andre
fagområder.

En annen rapport som er aktuell er KDRS rapporten om barnevernsystem
integrasjon mellom Noark kjernen og et barnevernsystem:

  https://www.kdrs.no/dokument/barnevernsystem-mot-noark5-kjerne

Hvis nikita hadde klart å få til en standardisert tjenestegrensesnitt
for disse fagområdene hadde det vært en klart styrke!

Vi har begrenset utviklingskapasitet så det er litt vanskelig å
prioritere et slikt arbeid nå og jeg har som mål at nikita skal kunne
godkjennes før sommeren.