Kvalitetskontroll av offentlig postjournal, via API-et?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Jun 11 17:32:17 CEST 2019

[Thomas Sødring]
> offentlighetsvurdertDato gjelder på journalposten, så det er dekkende
> for hoveddokument og eventuelle vedlegg. Da er det opp til et menneske
> til å si at innholdet er vurdert at det kan publiseres.

Det jeg tenker på er behovet for å markere en journalpost med at den
trenger en sjekk, og endre markeringen etter at den har blitt sjekket
slik at det er notert at den har vært sjekket.  Dermed kan en
gjennomføre kvalitetskontroll på alle oppføringer som er market med at
de trenger sjekk, og publisere alle som er markert som sjekket.  Kanskje
trengs det flere nivåer av sjekk, dvs. flere tilstandstyper?

> Men at det unntas offentligheten må være basert på en lovhjemmel. Det
> er /*skjerming*/ som bestemmer dette. Følgende metadata gjelder for
> skjerming:

Joda, men det er så vidt jeg kan se ikke mulig å bruke datatypen
Skjerming til å notere om en oppføring trenger sjekk eller ikke.  At en
Registrering ikke har Skjerming kan jo enten komme av at ingen har sett
på saken, eller at noen har glemt å registrere Skjerming, eller at
oppføringen ikke skal Skjermes.  En prosess for kvalitetskontroll må jo
holde rede på hvor langt en er kommet i å konkludere hvilke av disse som
gjelder.

Når det gjelder Skjerming er UML-diagrammet tilgjengelig fra
ganske opplysende.  Der er det en liste med kjente lovhjemler.  Men det
står ingenting i spesifikasjonen om kodelisteverdiene fra
Tilgangsrestriksjon skal kopieres inn i instansen til Skjerming slik det
skal gjøres for endel andre kodelister, så her er det for stort rom for
tolkning.  Det er også uklart hva som skal skje når det kommer flere
lovhjemler, eller offentlighetsloven endres slik at paragrafnummerene
endres.

Kanskje en VirksomhetsspesifikkeMetadata-verdi kan defineres for dette
formålet?  Registrering og Mappe har slike.