Re: Konkurransekonsekvenser i arkivmarkedet når Evry og Tieto slår seg sammen?

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Wed Jun 19 08:53:26 CEST 2019

Her har jeg litt blandet følelser. På en måte må det en konsolidering
til på disse produktene. Ryktene sier at ESA-kundene skulle dyttes over
til ePhorte. Men Evry har jo tre produkter her og jeg tror egentlig at
de var på vei til å ha ett, Elements. De andre to er vel bygget på litt
eldre legacy. Public 360 oppfatter som en ganske fleksibel produkt og
jeg tror Software Innovation videreutviklet Public 360 på en fin måte
som brøyt med tradisjonen (dvs Noark 4 tenking).

Man skal aldri spå i teknologiverden, men jeg hadde gjettet at Public
360 blir videreutviklet og blir det ene produktet de leverer på sikt,
men at de vil prøve å få kundene inn på oppgraderingsstier slik at de
unngår anbudsrunder. Derfor vil produktnavnene fortsatt leve, mens
underliggende produkt byttes ut.

Det er uheldig at en aktør har så stor markedsandel og man kan stille
spørsmål hvorvidt vi kommer i en situasjon der de står så sterkt at det
ikke er mulig for nykommere å komme inn. Men la oss være helt ærlig, det
er ikke mulig for en nykommer uansett. Jeg har sett flere kravspec og
der ønskes det "endelig godkjenning", som om en Noark godkjenning har
noe verdi. "Markedet" selv ekskluderer etablering av nykommere.
Documaster er de eneste som virkelig har prøvd, men jeg tror de selger
arkivkjerne framfor sak/arkiv Noark 5 komplett (dvs Noark 4 i
realiteten). Så jeg tror ikke det betyr noe egentlig fordi markedet
egentlig fungerer ikke her, noe Menon rapporten var innom.

Betyr det noe for nikita? Kanskje et mindre produktlandskap vil gjøre
det enklere for noen hvis de ønsker å pakke nikita om og bygge tjenester
på toppen av det. Det er noe med å telle antall produkter i et markedet
på en hånd tror jeg. Produktene blir tydelig og vil ha sine profiler.

Betyr det noe for tjenestegrensesnittet? Det blir færre systemer som
ignorerer tjenestegrensesnittet i hvertfall. Vi kan håpe at TietoEvry
vil se sin samfunnsrolle og sette av ressurser for å implementere
tjenestegrensesnittet,  men jeg tviler at interessen er der. Det er noe
med at disse leverandørene sitter på både klient- og
tjenerimplementasjon som gjør at de kanskje ikke helt ser eller forstår
nytteverdien av standardisering av APIet. Kanskje de tar snarveier eller
på andre måter optimaliserer på en måte som ikke er mulig å gjøre i
tjenestegrensesnittet.

Documaster fortsetter med det de kaller for standardisering, men det er
jo bare API-utvikling-for-opprettelse-av-mini-monopol. Forrige uke hørte
jeg hvordan Stjørdal kommune, som foregangskommune, jobber med metadata
og integrasjoner til Noark. Men de gjør dette på Documaster sitt API,
ikke standardisert på Noark 5 tjenestegrensesnittet. Det overrasket meg
at det var Stjørdal kommune og ikke Trondheim kommune. Trondheim kommune
kaster seg selv i medias lys ofte for å vise hvor flinke de er, men
allikevel er det lille Stjørdal som gjør en integrasjonsjobb i tråd med
intensjonen bak Noark 5. Helt uten å baske seg i medias lys og helt uten
KS som skal styre prosjektet.

I realiteten tror jeg det betyr ingenting for arkivmarkedet at Evry og
Tieto slår seg sammen. Gevinsten for sammenslåingen her vil ligge hos
aksjonærene, ikke forvaltningen.

 - Thomas