Oppgradering av nikita kodebasen til Noark 5 versjon 5

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Sat Mar 2 17:21:52 CET 2019

Hei,

På #nikita på IRC har vi diskutert litt hvorvidt vi skal oppgradere
kodebasen til Noark 5 versjon 5 eller fortsette med Noark 5 versjon 4.
Kodemessig innebærer det ikke så mye så det er er ikke der diskusjonen
ligger.

*Grunner til å oppgradere*:

1. Noark 5 versjon 5 er en forenkling av Noark standarden. Noark 5
versjon 4 også spesifiserte /Noark komplett/ og det er nå fjernet og
dermed blir nikita en mer helhetlig implementasjon av Noark.

2. nikita blir kanskje den første til å implementere datamodellen til
Noark 5 versjon 5 og det kan være bra for prosjektets renomme å oppnå en
slik milepæl.

3. Det er ikke noe poeng å forvalte en kodebase på en tidligere versjon
av Noark. Spesielt dette med forenkling og introduksjon av arkivnotat
vil gjøre at Noark 5 versjon 5 blir ettertraktet.

*Grunner til å la være å oppgradere*:

1.  Vi burde gjøre ferdig en implementasjon av Noark 5 versjon 4 og
tagge det i gitlab som en versjon. Deretter oppgraderer vi kodebasen
slik at det er enkelt å ta i bruk versjonen du ønsker å bruke.

2. Vi må bli ferdig med noe. Å skyte på en bevegende blink gjør at vi
aldri kommer i mål.

3. Vi implementer et tjenestegrensesnitt som ikke finnes. Dette er nok
det mest alvorlig og vanskelige poenget. RA sliter med å ferdigstille
tjenestegrensesnittet i henhold til Noark 5 versjon 4 der en del
spørsmål besvares med at det skal komme i en senere versjon av
tjenestegrensesnitt. Jeg tviler at det vil komme en senere versjon når
det er brukt så mye tid å komme der vi er nå. Jeg mener Noark 5 versjon
4  ikke er helhetlig dekket i tjenestegrensesnitt prosjektet som
foreligger i dag. Hvis vi nå oppgraderer til Noark 5 versjon 5 vil vi
implementere et tjenestegrensesnitt som ikke er standardisert noen
steder og som kanskje aldri kommer til å bli standardisert heller.

*Hva en oppgradering innebærer*:

Det er lite som skal gjøres. Basisregistrering og registrering slåes
sammen og et nytt registrering som heter Arkivnotat introduseres. Tror
det er egentlig kun det som er konsekvensen. Hvis Noark 5 versjon 4 og
Noark 5 versjon skal sameksistere i kodebasen tror jeg det blir en del
duplisering av kode. Jeg er ingen tilhenger av å la begge sameksistere,
men det kan være en mulig tilnærming.

Jeg synes det er vanskelig å gi et enkel svar til om vi skal oppgradere
eller ikke. Jeg tar gjerne imot kommentarer om noen har tanker.