Katalog over standardiserte M701-verdier for Noark 5

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 3 11:39:01 CET 2019

[Petter Reinholdtsen]
> Det trengs et standardisert register over dokumentformat-koder til bruk
> i Noark 5 Tjenestegrensesnitt.  Det har vært behov for et slikt register
> siden M701-feltet kom inn i Noark 5. Da ingen andre ser ut til å
> standardisere disse verdiene har bestemt meg for å starte på et slikt
> register over formatkoder på gitlab[1].

Jeg har oppdatert registeret og lagt inn alle formatene som er nevnt i
arkivforskriften.  I tillegg har Arkivverket gjort det kjent via
mangelmeldinger om tjenestegrensesnittet på Github at de dropper egne
formatkoder og tar i bruk PRONOM Unique ID (PUID) i stedet, og at
tjenestegrensesnittet skal gjøre det samme.  Jeg har derfor i dag
forsøkt å spore opp PUID for alle formatene i registeret.  Resultatet er
tilgjengelig på gitlab[1].

 [1] <URL: https://gitlab.com/petterreinholdtsen/m701-noark5-katalog >

Det er mange PUID-verdier å velge blant, da PRONOM er mye mer finkornet
enn arkivforskriten og MIME-registeret.  En ting jeg synes er rart, er
at PRONOM-katalogen ser ikke ut til å henvise til ISO, IETF og andre
standardreferanser.  Det gjør det vanskelig å vite om jeg har funnet
riktig format.  En annen ting som gjør det vanskelig å vite om jeg
treffer riktig PUID, er at PUID-formatene er hierarkiske, slik at
f.eks. TIFF og PDF er en hel familie av formater, noen veldig
spesifikke, noen generiske.  Jeg gjorde kvalifisert gjetning, men antar
at det har sneket seg inn feil.  Hvis du finner noen setter jeg pris på
beskjed.