SV: Felt som savnes i Noark 5

Martin Bould martin.bould at ciber.no
Mon May 13 15:06:19 CEST 2019

I ettertid har Noark 5 5 fått korrespondansepart knyttet til basisregistrering, og derigjennom standarden mye mer tilpasset fagsystemer som da fritt kan plukke de feltene de trenger, uten å måtte forholde seg til den manglende fleksibiliteten i den papirsentriske Noark 2 lignende journalposten. Journalposter kan utstyres med de statusverdiene (om det foreligger) som produksjonssystemet faktisk har skapt. Dette kan igjen åpne for at eInnsynsløsningen også utnytter standardens fleksibilitet når det gjelder metadata. Man kan tenke seg at eInnsyn kan inneholde alle offentlige opplysninger fra journalposter med dokumenter som har taushetsbelagt innhold. Da vil man kunne slippe å utlevere sladdede varianter av dokumenter..

/martin BN
Med vennlig hilsen

Martin Bould
Chief Consultant / Practice manager