Krf: SV: Felt som savnes i Noark 5

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon May 13 15:52:41 CEST 2019

[Martin Bould]
> I ettertid har Noark 5 5 fått korrespondansepart knyttet til
> basisregistrering, og derigjennom standarden mye mer tilpasset
> fagsystemer som da fritt kan plukke de feltene de trenger, uten å
> måtte forholde seg til den manglende fleksibiliteten i den
> papirsentriske Noark 2 lignende journalposten.

Det stemmer at nye kombinerte registrering er koblet til
korrespondansepart og part (gamle sakspart), og både registrering part
har jo virksomhetsspesifikkeMetadata knyttet til seg.  Jeg ser dog ikke
hvordan korrespondansepart gir fleksibiliteten du beskriver.  Det er jo
ingen virksomhetsspesifikkeMetadata knyttet til korrespondansepart.

Arkivverket ser ut til å mene at Noark 5 Tjenestegrensesnitt skal
ferdigstilles mot Noark 5 versjon 4, og ikke versjon 5, slik at denne
nye fleksibiliteten ikke blir tilgjengelig via API-spesifikasjonen.  Jeg
begynner å mistenke at det ville være en fordel om API-spesifikasjonen
lages for versjon 5.

> Journalposter kan utstyres med de statusverdiene (om det foreligger)
> som produksjonssystemet faktisk har skapt. Dette kan igjen åpne for at
> eInnsynsløsningen også utnytter standardens fleksibilitet når det
> gjelder metadata. Man kan tenke seg at eInnsyn kan inneholde alle
> offentlige opplysninger fra journalposter med dokumenter som har
> taushetsbelagt innhold. Da vil man kunne slippe å utlevere sladdede
> varianter av dokumenter..

Tenker du her på at alle krav om verdier er fjernet fra Noark 5 versjon
5?