Felt som savnes i Noark 5

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue May 14 11:45:22 CEST 2019

[Mona Henriksen]
> Der så jeg du kom meg i forkjøpet :) (#184)

Ja, ble ivrig og utolmodig.  Du får fylle på der hvis det trengs. :)

> Hei Petter, tjenestegrensesnittet ferdigstilles til versjon 5.4 før
> sommeren. Arkivverket har sagt de skal tilpasse til 5.5 senere, men
> jeg vet ikke når. Det er ikke optimalt, men det de har
> midler/kapasitet til etter hva jeg har skjønt.

Jeg tviler dog på at det som er kommet inn i spesifikasjonen før
sommeren er nok til å motvirke leverandørinnlåsing og sikre samvirke på
tvers av arkivtjeneste og klienter/fagsystem, så jeg forsøker bidra så
godt jeg kan med tekstforslag for å unngå en så uklar spesifikasjon at
det hadde vært bedre uten.  Jeg håper vi kan få inn 5.5-endringene i
neste utgave av spesifikasjonen, og har startet på endringsforslag for
dette knyttet til
<URL:https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard/issues/71>.
Det er mindre endringer enn jeg hadde trodd, da ryktene om hvor mye som
var med i n5v5 viste seg å være overdrevet. :)

> Det ser ut til å skulle bli vsm på korrespondansepart? Da vil vi måtte
> bruke det til ekstern referanse slik det er i dag.
> http://arkivverket.metakat.no/Objekttype/Index/EAID_E0D4781E_6866_4721_8A51_F573B6C33263

Det pussige, og triste, er at arkivstruktur.xml for både versjon 4 og 5
mangler korrespondansepart.virksomhetsspesifikkeMetadata, så vidt jeg
kan se.  At det står i den overnevnte websiden ser ikke ut til å ha
hjulpet på hva som kan avlevers i deponi-XML-formatet.

Når de er sagt, så har API-spesifikasjonen
korrespondansepart.virksomhetsspesifikkeMetadata, slik at API-klienter
vil nyte godt av den muligheten.  Informasjonen må bare kastes før en
sender inn til langtidsoppbvaring.

> Vedr. githubbeskrivelsen "Mangler standardisert felt for ekstern
> referanse" har du og jeg diskutert tidligere hvor det bør høre
> hjemme. Selv om det kan forsvares å ha det på dokumentbeskrivelse,
> synes jeg det er hensiktsmessig at det samsvarer med plassering i
> geointegrasjon (korrespondansepart - for så vidt også der i noark 4,
> som systemene mange av oss bruker er "stuck" med, opprinnelig var
> bygget på). Poenget med å ha det som eget felt, er å få det er sted
> som er lett tilgjengelig i grensesnittet. Hvis du må "lete" etter det,
> kan det vel like gjerne være vsm.

Vi har diskutert det før, ja, og min tilnærming er API-et, ikke GUI, så
vi ser det nok fra litt forskjellige vinkler.  Personlig setter jeg pris
på at flere syn kommer frem i github, så legg gjerne inn ditt innspill
på plassering der.  Kanskje det kan trigge flere gode ideer fra andre,
slik at resultatet blir enda bedre. :)

Mitt valg av kobling til dokumentbeskrivelse er basert på at referansen
jo befinner seg på et dokument, ikke i en oppføring i en adressebok.
Hvis det kommer et nytt brev/dokument, med en annen referanse, så gir
det jo ikke mening å oppdatere i adresseboken, og slik ende opp med
endret referanse for tidligere dokumenter som peker til samme oppføring
i adresseboken.  Kanskje jeg har misforstått?