Digi: Bevilges mange millioner til sikring av Norges digitale hukommelse

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Tue Oct 8 11:08:29 CEST 2019

Det er jo et ganske tomt beskrivelse i artikkelen. Litt relatert tror
jeg egentlig begrepet "digital hukommelse" brukes feil, eller kanskje
det er jeg som bruker det feil.

Jeg mener "digital hukommelse" er en beskrivelse som skal brukes for
arkivmateriale som er digital i utgangspunktet, altså arkivmateriale som
er enten født digitalt eller skannet inn som en del av
saksbehandlingsprossesen. Skal du sikre  "digital hukommelse" så skal du
sikre elektronisk materiale. Det er noe annet enn å skanne papir for å
gjøre det tilgjengelig.

At skanning skal sikre den digitale hukommelsen virker rart! Det er vel
bare en finere måte å si at vi ønsker å brenne alt papirmateriale og
velger å digitalisere det.

For et par år tilbake satt jeg i en paneldebatt med
Nasjonalbibliotekaren og argumenterte mot digitalisering av
papirmateriale. Det var litt rart å si at vi ikke skal digitalisere, men
det er fordi jeg tviler at hverken Nasjonalbiblioteket, Riksarkivet
eller IKA er i stand til å sette av de nødvendige ressursene for å sikre
personvern til innbyggerne som er beskrevet i dokumentene.
Nasjonalbibliotekaren mente at det eneste vi trengte var å få på plass
tilgangskontrollen og da var alt OK.

Men for den personen som får sin barnevernsmappe med navn og adresse og
beskrivelse av incestovergrep lagt ut på nett fordi noen gjorde en feil
hjelper det lite at "tilgangskontrollen var jo på plass". Du må vite hva
du digitaliserer og når nasjonale myndigheter ønsker å sikre "digital
hukommelse" så er det en digitaliseringsfabrikk der det endelige målet
er å kvitte seg med papir. Vi er i ferd med å bli allergisk mot papir.
Et annet argument er at "scan then burn" kan fort gjøre at viktig
dokumentasjon blir kassert. Hvis du leter etter din mappe og du ser det
står side 1 av 12 og det er bare skannet 3 sider så vet du ikke om det
er skjedd feil i digitaliseringen.

Jeg tror ikke de nasjonale myndighetene forstår hva som ligger i de
kommunale arkivene. Når de er så binære i sin tilnærmelse til det "Det
er bare å skanne" så er jeg nødt til å være binær tilbake "Vi bør ikke
skanne". Jeg har sett eksempler på uttrekk der norske adresser er
registret som utlandsadresser og utlandsadresser er definert som norske
adresser og mange lignende problemstillinger. Jeg har sett uttrekk hvor
over 40% av dokumentene mangler. Jeg har sett uttrekk der viktige
merknader ikke følger med uttrekket. Jeg har sett et uttrekk fra et
barnevernsystem der alle dokumentene var kryptert uten at
dekrypteringsnøkkelen var oppgitt. Jeg har sett IKA få overført en
Access database, der IT-avdelingen sendte en "shortcut" til Access
databasen på kommunens nettverk.

Det siste vi trenger er nasjonale myndigheter som kommer brasende inn
med en "scan and burn" politikk når de ikke forstår hva materialet er.
Ønsker de å være ydmyk og forsiktig og sette seg inn i hva det handler
om og gå forsiktig fram så er det nok lurt, men at nasjonale myndigheter
får disse pengene er bare tull. Det er IKA som skulle fått pengene slik
at de kan brukes på en forsiktig måte.

  - Thomas