Redaksjon på plass for Noark 5 tjenestegrensesnitt

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Feb 5 14:40:56 CET 2020

(Her er en kopi av
da jeg antar alle her på listen er interessert i denne nyheten. :)

Arbeidet med å lage et godt, fritt og åpent standardisert maskinelt
grensesnitt for arkivering, med tilhørende fri programvareimplementasjon
fortsetter. Jeg snakker om Noark 5 Tjenestegrensesnitt og Nikita. Siste
nytt etter seminaret for noen dager siden, er vi i Nikita-prosjektet har
fått beskjed fra Arkivverket at det blir satt ned en redaksjon for å
videreutvikle spesifikasjonen. Redaksjonen består av Mona Danielsen og
Anne Sofie Knutsen ved arkivverket, Thomas Sødring ved OsloMet, og meg
selv fra NUUG. De to sistenevnte tar seg av de åpenbare forbedringene,
mens hele redaksjonen diskuterer tvilstilfeller. Jeg håper dette vil
bidra til at vi lykkes i å gjøre denne protokollspesifikasjonen så
entydig og klar at den vil bidra til et fungerende marked for
arkivsystemer, og sikre at programmer som trenger å snakke med
arkivsystemet kan snakke med enhver implementasjon av
API-spesifikasjonen. Nikita er den første implementasjonen, men det bør
blir flere.

Det gjenstår riktignok endel før vi er i mål, selv om svært mye er
allerede på plass. Med innspill og forslag til forbedringer fra alle som
vil ha et leverandøruavhengig og fullstendig datamaskinlesbart
grensesnitt til arkivet, så tror jeg vi vil lykkes.