Forholdet mellom arkivdel og klassifikasjonsystem

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Fri Jan 10 17:15:12 CET 2020

On Fri, 10 Jan 2020, Thomas Sødring wrote:

> Hei,
>
> En ting som er blitt synlig nå er at sekundærklassifikasjon er
> kun tilgjengelig hvis du har sak/arkiv. Hvis du ikke har
> sak/arkiv så har du ikke tilgang til sekundærklassifikasjon.
> Dette synes vi er jo ganske sørgelig. Men når vi ser på
> domenemodellen til Noark så ser vi at forholdet mellom arkivdel
> og klassifikasjonsystem er 0..*. Så vi mistenker at egentlig
> åpner Noark for at en utenfor sak/arkiv så kan du bruke så
> mange klassifikasjonsystemer du ønsker.
>
> Problemet med flere klassifikasjonsystemer koblet til en
> [...]

Jeg spurte Knut Hegna om et innspll på dette og fikk følgende
svar:

     ----

Takker for tilliten, men her var det ikke nok info (for meg!) til
å mene så mye. Virker både som et behov for å samordne
klassifikasjonssystemer og ha en funksjonell overbygning over
systemet.

For elleve år siden ble det opprettet en utredningsgruppe (ledet
av meg) som grep fatt i noe tilsvarende for UBs del. Rapport med
vedlegg (kartlegging) finner du via denne lenken:

   https://www.ub.uio.no/om/prosjekter/avsluttet/emnesystemer/

     ----

Kanskje den rapporten inneholder noe som har overføringsverdi?

Thomas Gramstad