Digi-kronikk: "Fra arkiv til innovasjon"

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Wed Jun 24 09:43:20 CEST 2020

/"En rapport som NHO og Abelia fikk utarbeidet av Menon Economics viser
at dagens verdiskaping på data i Norge er 150 milliarder kroner og 100
000 arbeidsplasser. Med et forsiktig anslag kan dette dobles innen 2030.
Verdiene som Norge er så avhengig av å bygge kommer ikke av seg selv.
Det fordrer en aktiv tilnærming til innsamling, strukturering og deling
av data fra offentlig sektor. Arkiver har en vesentlig rolle i dette."/

Ta en kommune. Eldreomsorgen, PPT-tjenesten, barnevern, skole. Hvilken
data er det NHO og Abelia vil dele herfra? Argumentasjonen rundt
smittestopp appen var at vi kunne tillate full overvåkning av
innbyggerne 24 timer i døgnet fordi nordmenn har tillit til staten.
Ingen tenkte å spørre om kanskje en av grunnene vi har tillit til staten
er at staten ikke driver med den type ting.

Så bestemors toalettbesøk, hygiene og dusjrutiner er noe som skal bidra
til verdiskapning! Skal jeg le eller gråte? På sikt vil dette undergrave
tilliten i samfunnet og videre bidra til en dreining av samfunnet i en
mer totalitær retning. Arkivene er ikke en leketøykasse.

  - Thomas