Ta vare på digitale originaler i arkivet

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Apr 3 10:47:01 CEST 2021

En bekymringsverdig ting med norsk arkivpraksis, er slettingen av
digitale originaldokumenter før bevaring.  I motsetning til
Nasjonalbiblioteket, der en både forsøker ta vare på digitale originaler
og mer anvendelige brukskopier, så har en i den norske arkivverden
funnet ut at originaler hverken skal deponeres eller avleveres i
digitale arkiver.

I et forsøk på å endre dette, har jeg sendt inn mangelmelding og
endringsforslag til Noark 5 for å fjerne kravet om å slette originale
digitale dokumenter fra arkivet.  Forslaget ligger som
håper formuleringene jeg foreslår er så klare og entydige at det kan gi
de som vil ta vare på originalene en mulighet til dette.

Kanskje burde det heller vært et krav om å ta vare på originalene?  Hvis
du har innspill, send dem gjerne til github-mangelmeldingen (#98).