Re: Fulltekstsøk i webgrensesnittet på nikita.oslomet.no og andre Nikita Noark5 Core 0.7 installasjoner

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Sun Jun 27 17:38:17 CEST 2021

Hei Ole,

Svarer spørsmål inline.

  - Thomas

On 6/27/21 5:12 PM, Ole Aamot wrote:
> Hei,
>
> Kommer det til å bli implementert fulltekstsøk direkte i
> webgrensesnittet på https://nikita.oslomet.no/
> <https://nikita.oslomet.no/> og andre Nikita Noark5 Core installasjoner?
Ja, snart vil det komme en fritekst søkeboks i GUI også. Vi hadde
egentlig litt flaks at i innspurten mot sommerferien at det ikke var så
vanskelig å få på plass fritekstsøk. Men det er flere ting som gjenstår,
dette er veldig beta akkurat nå. Fritekstsøk skal fungere på metadata
elementer og dokumentinnhold, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg
inn hvordan hiberante-search lager indekser og hvordan jeg lager en
spørring på tvers av indekser. Men det kommer :)

> I dag kan jeg logge inn på https://nikita.oslomet.no/login.html
> <https://nikita.oslomet.no/login.html> med brukernavn
> admin at example.com <mailto:admin at example.com> og passord password som
> saksbehandler, leder, arkivar, kvalitetsikring, og postmottak.
>
> Er det også et poeng at postmottak skal være offentlig søkbart i
> Nikita Noark5 Core for de delene av arkivet som skal være offentlig
> tilgjengelig og hvor opplysninger ikke er skjermet for innsyn?

Vi har tidligere hatt en type offentligjournal GUI, men har ikke hatt
tid til å vedlikeholde det. Vi vil nok lage en OData spørring som
tilsvarer offentlig journal. Jeg tror vi trenger å få på plass $expand i
OData koden for å løse det.

> Er rollene saksbehandler, leder, arkivar, kvalitetsikring og
> postmottak standard i Nikita Noark5 Core 0.7?  Finnes det flere roller
> i et offentlig arkiv?

Rollene kom litt raskt for å løse en konkret undervisningsøkt jeg
trengte å gjennomføre.  Egentlig er arkivar, kvalitetsikring og
postmottak samme person/roller men jeg hadde ikke tid til fikse GUI slik
at det ble en god løsning. Jeg ønsker å få nikita GUI over til en
single-page-application framfor å ha flere html sider, men ting tar tid
:) Jeg tror ikke det er noen andre roller men noen ganger kan en
saksbehandler ha myndighet til å selv fatte et enkelvedtak og har de en
kombinasjon av saksbehander og leder.