(fwd) Fra regjeringen: Digitaliseringsrundskrivet for 2022 er sendt ut

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Fri Jan 14 09:24:52 CET 2022

Interessant Petter. Etter høstens undervisning og den siste utgaven av
Norsk Arkivråd så er jeg mer forvirret noen gang enn det jeg har vært om
arkivering.

Jeg tror Riksarkivet undergraver doumentasjonsforvaltning som fagområde.
Jeg synes at når Riksarkivet omtaler Innebygd arkivering som en
tilnærming, ikke noe konkret så er det et blink som beveger konstant på
seg. Det er som om statsbygg skulle si at vi vil at bygginger skal være
flotte og fine. Da blir det vanskelig for profesjonen å mene noe og
dersom man kommer med et kritisk punkt til tilnærming feks hvordan
tenker Statsbygg på oppvarming så er det ikke noe svar men kanskje
kunstig intelligens i framtiden vil løse oppvarming.

At alle innkjøp burde tenke arkivering i utgangspunktet er jo så opplagt
at det ikke burde måtte nevnes. Alle innkjøp burde blitt satt opp mot
Noark standarden og leverandører skulle brukt det som utgangspunkt. De
skulle sett på metadata som var relevant, forstått struktur og forstått
XML og uttrekk. Dersom noe mangler skulle det vært en prosess hos
Arkivverket som kunne tatt imot forslag. Noark framstår som noe av det
beste eksemplet på en veileder for innebygd arkivering, men kanskje det
ikke burde vært så rigid.

Men jeg har sittet i møter gjennom årene og lyttet til folk som
simpelheten ikke forstår hva Noark er klage om Noark. Det minnet meg
ofte om Microsoft sin FUD strategi mot Linux. Noen ganger sa jeg i fra.
Noen ganger lot jeg være. Jeg har også en opplevelse av at mange som
driver med dokumentasjonsforvaltning ikke ønsker å drive med det. Det er
et problem som de ønsker bare ikke skal finnes.

I det stille de siste månedene har jeg startet et nytt prosjekt som
heter greqAPI. Det står for general recordkeeping requirements API og er
en videreutvikling av Noark 5 tjenestegrensesnittet. greqAPI er en
"opinionated approach to record keeping"  og standardiserer en
restbasert API for dokumentasjonsforvaltning. På IRC #nikita har vi hatt
mange diskusjoner om dokumentasjonsforvaltning for personlig
dokumentasjon feks epost, bilder, faktura, osv og det er enklere å jobbe
med greqAPI i en slik sammenheng. Jeg kommer tilbake med informasjon om
arbeidet senere.

Akkurat nå fortsetter jeg utvikling av ny brukergrensesnitt til nikita.
angular 1.x serien blir ikke lenger oppdatert da det er EOL så jeg må
bytte det ut med noe. Valget har falt på React og semantic-ui så jeg
jobber aktivt på å prototype forskjellige gui men jeg må lese meg opp på
begge teknologier først :)

nikita.oslomet.no kommer ikke til å være tilgjengelig på internett
framover. Det vil kun være tilgjengelig for studenter på oslomet sitt
nettverk (fysisk/vpn). Jeg har litt lyst til å få på plass en mulighet
for å ha en kjørende instans som kan brukes for å teste nikita.

  - Thomas