Sv: Krf: Sv: digi.no: - IT-løsninger finansiert av offentlig sektor må deles med fri lisens

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Sun Oct 30 11:16:00 CET 2022

Ja, dette har vært litt diskutert på IRC. Problemet med å ta i bruk nikita til privatperson arkivering er at forsøket bremser opp med en gang du prøver å importere et bildesamling fra disk og Noark ikke vil la deg  ha dokumenter på samme nivå som en mappe. En mappe kan enten inneholde en undermappe eller en registrering.

Feks fra XSD

  <xs:choice>
        <xs:element name="mappe" type="mappe" minOccurs="0" maxOccurs="unbounded"/>
        <xs:element name="registrering" type="registrering" minOccurs="0" maxOccurs="unbounded"/>
   </xs:choice>

En god tanke for journalføring, men det begrenser bruksområde til Noark. Da kan vi enten la nikita bryte standarden eller be Arkivverket endre standarden. Jeg har dessverre ikke tid til å kaste bort på prosesser som tar flere år og jeg mener det er viktig at nikita  er en tro implementasjon slik at den kan framstå som en referanseimplementasjon (noe arkivverket heller ikke er interessert i).

nikita brukes hovedsaklig i dag som undervisningsverktøy på OsloMet og der synes jeg den fungerer veldig godt.