Juridiksjon i Norge i politidirektoratet

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Sep 18 08:21:15 CEST 2022

[Ole Aamot]
> Strafferettslige dokumenter uten innsyn faller innenfor jurisdiksjonen
> til politidirektoratet.

Merk at jurisdiksjonen har lite med hvordan arkiv er oppdelt.  Selv om
for eksempel barnevern hører under kommunens jurisdiksjonen, så har
barneverntjenestene tradisjonelt hatt eget arkiv adskilt fra
kommuneadministrasjonens arkiv.  Jeg tror på samme måte at politietaten
og politidirektoratet har separate arkiv.

> Innsyn i pågående straffesaker er det vel kun domstolene som har og
> mediene som har referatmulighet.

Så vidt jeg vet har mediene ikke generelt flere rettigheter enn enhver
annen borger i landet.  Enhver kan starte sitt eget skriv og slik være
journalist.  Det finnes dog merkelig nok noen unntak fra dette
prinsippet.