Sv: Juridiksjon i Norge i politidirektoratet

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Sun Sep 18 16:35:59 CEST 2022

> Tror, men ikke vet?  Kanskje Thomas vet dette?

Min forståelse er at sak/arkiv er ofte et eget fagområde som består av administrativ arkiv.  I noen kommuner inkluderer dette HR, noen kan ha skole osv. Jeg har aldri hørt om en kommune som har barnevern i sak/arkiv, men noen gjør det nok.

>Uenig.  Journalist er en beskyttet høgskoletittel og krever flere års studier
>akkurat som ingeniør, advokat og lege.
>
>Uaktsomhet i yrket betyr at en kan bli fradømt retten til å praktisere yrket,
>såkalt yrkesforbud.

Før vi fikk oep som ble til einnsyn fantes det EPJ som journalister hadde tilgang til. Her kunne journalister se på innhold saker. Altså hadde journalister en rettighet som vanlig innbygger ikke hadde. Dette ble endret og journalister måtte forholde seg til offentlig postjournal på lik linje med innbyggerne. Det er nok der en forståelse av at journalister har mer rett til innsyn kommer fra.

Der jeg tror det er en forskjell mellom journalister og innbyggere er at journalister har rett til å samle og sette sammen opplysninger og personopplysninger med journalistisk øyemed. En innbygger kan også gjøre det, men da må det være for feks innbyggerjournalistikk.

Dette er nok en komplisert spørsmål som jeg ikke har noe dyp kunnskap i, men det er min overordnet forståelse.