(fwd) Digital Preservation for Everygeek

Ole Aamot ole at aamot.software
Sun Jan 15 16:11:27 CET 2023

nikita.oslomet.no døde fordi expiry datoen på sertifikatet utløp.

Det er litt av samme problemet med sertifikater som med domenenavn.

Trolig fordi datasystemene og utløpssertifikatene opprinnelig skapt til
bruk av ferskmatvareprodusenter
og brukes av matvaretilvirkere til å registrere informasjon om
produksjonsdato og utløpsdato på fersk mat
i logistiske ordre og datasystemer.

Tanken om information freshness ser vi også i dag.

Når det ikke betales årsavgift og expiry datoen utløper etter 1 år, så dør
nettstedet og informasjonen forsvinner.

Vi har et stabilt nettsted som archive.org og Waybackmachine, men det burde
finnes et DNS arkiv et sted for å
ta vare på DNS-data til nettsteder som dør og som en raskt kunne bringe
tilbake på nettet.

Men penger og Symbolics' interesse for å tjene penger på at expiry-dato
utløp er problemet.

Jeg skrev litt om DNS og problemet med Expiry Date for
Registrar/Registry/Domain Holder i

www.gnomeradio.org/~ole/thesis.pdf

The first Internet domain was symbolics.com introduced in 1985. The
rationale
behind Internet domains under .com were commercial, not in the public
benefit
like .org domains.

When computers were set up in networks, the Internet Protocol addresses
were at first static and stored in /etc/hosts on Unix. At some point ICANN,
ISC and IETF decided that the DNS configuration should be hierarchical.
Today we have a system where domain names expire 1 year after the reg-
istration date which promotes the free market dynamics, but does not solve
a technical problem, because the domains stop working when the network op-
erators don’t receive the annual yearly fee for the domain from the domain
registrant and competes against registrars.

The root servers on different Internet servers are hierarchical. There are
indications that domains should be dynamically configured, maintained and
stored forever. There should be a public archive of domain name system
records
with historical records.

GNOME Internet Radio Locator is such a public archive for live streams from
124 public radio station in the domain name system with locality annotation.

Nå er vel også .org kommersialisert for lengst.

Best,
Ole Aamot
Aamot Software Founder and Developer - aamotsoftware.com
www.gnomeradio.org www.gingerblue.org www.gnomevoice.org
004741732002