Sv: [Arkivverket] Nå åpner vi for søknader om arkivutviklingsmidler 💰

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Tue Jun 20 11:21:37 CEST 2023

Jeg har hatt litt suksess når det gjelder disse midlene. En svakhet med midlene er at de er ganske beskjeden (beløpsmessig) og nesten dekker kun reise/opphold for å få til godt samarbeid og diskusjoner. Jeg har brukt midlene til å fokusere på et område feks datakvalitet/blokkjede.

Vi må overbevise en type organisasjon i listen:

https://www.arkivverket.no/arkivutvikling/utviklingsmidler-for-arkivsektoren/arkivutviklingsmidler-2023#!#block-body-2

at et slikt prosjekt er viktig. Ikke umulig, men det må samsvare med det en slik organisasjon har interesse i . Jeg presenterte bruken av maskinlæring på bilder i Trondheim på toppen av nikita og det var/er interesse for slikt arbeid. Selv mener jeg problemet offentligsektor opplever er dokumentfangst, ikke arkivfaglige standarder på arkiv. Å vri en eventuell søknad inn i dokumentfangstproblemet for signal / sms er spennende, men hvem av organisasjonene i listen over er egentlig opptatt av det (svaret er de fleste burde være det).

Noe vi bør se nærmere på. For å oppnå noe her er vi nødt til å tenke partnere.

Thomas