Sv: Nikita som tjeneste

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Fri Oct 27 08:01:04 CEST 2023

Hei Frode,

Hyggelig å høre fra deg. nikita er et fri programvare implementasjon av Noark 5 standarden, og vi har ikke tatt stilling til et spørsmål rundt å formelt drifte en instans tilgjengelig for almenheten.

Jeg drifter en instans på oslomet som jeg bruker til undervisingsformål der jeg lærer studenter forskjellige perspektiver i forhold til dokumentasjonsforvaltning og arkiv. OsloMet låste ned de fleste tjenester bak vpn i fjor så den er dessverre ikke offentlig tilgjengelig.

Spørsmålet dukker opp av og til. Jeg vet om frivillige organisasjoner som har hatt et ønske om å få tilgang til en dokumentasjonsforvaltningskjerne og som ikke har hatt råd til å betale det det pleier å koste. Jeg har selv hatt et håp at nikita kunne bidratt i den sfæren.

Som fri programvare, kan hvem som helst ta det i bruk og drifte det for andre. Der åpner nikita for muligheten til økt konkurranse i denne sfæren.

Jeg håper dette gir svar på det du lurer på, men ta kontakt om det er noe annet vi kan svare på!

Thomas