Nikita, Noark 5 og RDF

Aamot Software ole at aamot.software
Sun Sep 3 01:03:32 CEST 2023

Den 2023-05-03 17:28, skrev Petter Reinholdtsen:
> Da jeg nylig leste de siste oppdateringene i
> det
> meg at kanskje RDF-baserte søk i Noark 5-arkivet kunne være en bedre
> tilnærming enn Odata-baserte søk.  Det kan jo også gjøre det enklere å
> krysskoble arkivinformasjon med annen informasjon, og gjøre at arkivet
> kan bli et informasjonsnav i organisasjonen, steder der en går for å
> finne kunnskap, i steet for stedet der kunnskap og dokumenter går for å
> dø.

Se https://blogs.sap.com/2013/06/27/odata-from-semantic-web/ for en som
har skapt OData fra RDF-datasett.

> Spurte Kjetil Kjernsmo om han hadde innspill om hva som trengs for å få
> noe slikt til, og han svarte følgende at vi må finne vokabular også
> kalt
> ontologi, så må det lages URI-er for hver eneklt ting, så er det bare å
> serialisere dataene i et RDF-format, typisk Turtle og JSON-LD, eller
> kanskje det mindre brukte RDF/XML.

Hva med RDF- og RSS-søkeresultater som en kan abonnere på i en RDF- og
RSS-leser som Mozilla Firefox?

> Jeg antar fra mangelmelding #76 at det allerede finnes vokabular
> definert, og at URI bør være trivielt gitt at alle instanser i Nikita
> allerede har unik URL, så da er det vel bare å finne ut av formatvalg
> og
> se hvor vi havner. :)

Hva med å jobbe med RSS-eksport av databasen?

> Hva tenker dere andre om noe slikt?  Hva vil det gjøre mulig, hvilke
> utfordringer vil det gi oss?

Hold http://www.codeberg.org/noark/ stabilt.

Best,
Ole