[NUUG patent] Hva kan vi gjXre her i Norge?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Dec 3 13:36:55 CET 2004

Framgangen er treg her.  Vi må få fortgang med arbeidet her i Norge.

[Fredrik de Vibe]
> - En underskriftskampanje på nett kan vel alltids skape noe
>   oppmerksomhet og slik sett påvirke opinionen i noen grad.

Ja, det kan fungere.  Arbeidet blir vel å formulere teksten en skal
skrive under på.  Det er gjort tilsvarende ting i Finland.  Vi kan
kanskje hente tekst derfra?

> - Amnesty pleier å ha et ferdigutfylt brev, stilet til forskjellige
>   regjeringsledere o.l. ang. dagsaktuelle problemstillinger, i
>   medlemsbladet sitt. Det kunne kanskje vært mulig å lage en litt lurt
>   utformet brosjyre med informasjon om hva patentsaken er, mulige
>   konsekvenser o.l. og til slutt en bit om hva man selv kan gjøre hvor
>   det kan være et ferdigutfylt brev stilet til dertil egnede personer.
>   Dette kunne jo ha vært litt forskjellige personer (flere brev i
>   brosjyrene eller forskjellige utgaver) og på den måten kunne man ha
>   nådd beslutningstakere både i Norge og EU.

Jeg har sans for ideen om en infobrosjyre.  FFII,
<URL:http://www.ffii.org/>, har laget en slik i Tyskland.  Kanskje vi
skal oversette den og spre den her?

> - En konferanse / seminar om temaet kunne jo ha vært en mulighet til å
>   få flere støttespillere både i politiske miljøer og
>   programvareutviklingsmiljøer. Dette kunne ha vært et slags
>   startskudd for en planlagt kampanje.

Ja, det hadde vært fint.

Men aller mest trengs det noen som har tid og interesse for å jobbe
med dette.  Kanskje noen bør ansettes.  Hvem har tid og interesse for
å sette disse temaene på dagsorden?  Vet vi om noen som både har tid,
peiling, interesse?  Ville det vært flere kandidater hvis noen ville
betale folk for å gjøre jobben?