[NUUG patent] Hva kan vi gjXre her i Norge?

Fredrik de Vibe fredridv at ifi.uio.no
Sat Oct 2 12:19:08 CEST 2004

Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> writes:

> Er det noen her som har ideer og forslag? Vi trenger antagelig å
> påvirke både EUs beslutningstakere, norske beslutningstakere, norske
> programvareutviklere og den norske opunionen. Jeg antar at metodene
> for å nå disse gruppene er ganske varierte.

Noen kjappe tanker, selv om ingen av dem vel er spesielt originale:

- En underskriftskampanje på nett kan vel alltids skape noe
  oppmerksomhet og slik sett påvirke opinionen i noen grad.

- Amnesty pleier å ha et ferdigutfylt brev, stilet til forskjellige
  regjeringsledere o.l. ang. dagsaktuelle problemstillinger, i
  medlemsbladet sitt. Det kunne kanskje vært mulig å lage en litt lurt
  utformet brosjyre med informasjon om hva patentsaken er, mulige
  konsekvenser o.l. og til slutt en bit om hva man selv kan gjøre hvor
  det kan være et ferdigutfylt brev stilet til dertil egnede personer.
  Dette kunne jo ha vært litt forskjellige personer (flere brev i
  brosjyrene eller forskjellige utgaver) og på den måten kunne man ha
  nådd beslutningstakere både i Norge og EU.

- En konferanse / seminar om temaet kunne jo ha vært en mulighet til å
  få flere støttespillere både i politiske miljøer og
  programvareutviklingsmiljøer. Dette kunne ha vært et slags
  startskudd for en planlagt kampanje.

Noen idéer, i alle fall. :-)

--
- Fredrik