[NUUG patent] Re: Spørsmål til politikerne om programvarepatenter (Re: Patenter på programvare avvist med 648 av 680 stemmer)

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Tue Aug 2 15:26:25 CEST 2005

Petter Reinholdtsen wrote:

>Dine spørsmål har som utgangspunkt at partiene vet hva programvare og
>programvarepatenter er.  Det tror jeg er en tvilsom forutsetning.  Jeg
>tror derfor spørsmåls-pakken bør inneholde litt bakgrunnsinfo om
>patenter og programvarepatenter,

Holder det som står i wikipedia?

      Fra Wikipedia, den frie encyklopedi.

Et *patent* er enerett på produksjon og distribusjon av en idé
<http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Id%C3%A9&action=edit>. Målet
med patentsystemet var å fremme samfunnsutviklingen ved å gi
patenteieren enerett på produksjon av idéen og salg av denne i en
begrenset tid, mot at han eller hun beskrev i detalj hva idéen innebar.

Før patentlovene
<http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Patentlov&action=edit> kom,
hendte det at oppfinnere av medisiner
<http://no.wikipedia.org/wiki/Medisin> solgte disse uten å si hva de
inneholdt, og at ofte oppskriften forsvant i graven sammen med
oppfinneren. Patenter er ment for å forhindre dette.

Patenter har også en økonomisk side, ettersom eneretten gir mulighet til
større inntjening enn om man blir utsatt for konkurranse umiddelbart
etter at oppfinnelsen er gjort kjent. Dette er en fordel ikke bare for
oppfinneren, men for samfunnet, ettersom det gjør det mer lukrativt å
investere i utviklingen av nye oppfinnelser.

Når noen finner opp noe, kan vedkommende søke Patentstyret
<http://no.wikipedia.org/wiki/Patentstyret> om patent på oppfinnelsen.
Blir patentet innvilget, har oppfinneren enerett på å selge oppfinnelsen
i en begrenset tid. Patentet varer per i dag i 20 år fra søknadsdato.
Etter disse har passert, tilhører oppfinnelsen folket.