bakgrunnsinfo om patenter og programvarepatenter ( var: Spørsmål til politikerne om programvarepatenter)

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Thu Aug 4 11:52:06 CEST 2005

Først vil jeg bare informere om at diskusjonsforumet bør closes litt inn
for å få mer fokus. Jeg ser ikke EFN listen som noe sted som er egnet
til å fortsette diskusjonen.
patent at mailman.efn.no og patent at nuug.no er mer egnede fora.

Deretter tror jeg at arbeidet med dette bakgrunnsmaterialet bør skilles
ut som en egen tråd ( som jeg har startet med nå ).

Til slutt så tror jeg at vi må ha minst en workshop "in the real world"
om dette slik at vi kan få litt klargjøring og "sosial motivasjon" for å
drive på med dette.

Enrique Perez-Terron wrote:

> Det er uheldig å bruke "idé" her, da det griper rett inn i debatten
> om hva som skal være patenterbart.

Ja, jeg stusset på det selv. Vi får vel i fremtiden oppdatere den norske
utgaven av wikipedia.

Jeg vet om (minst) tre kilder som sannsynligvis er bedre.
Har en engelsk bok nå som er bedre og der er det med patent definert.
Jeg kan oversette det til norsk, jeg tror jeg gjør det først.

Vi kan også ta utgangspunkt i den engelske wikipedia og prøve på en
oversettelse til norsk.

Det eksisterer en bok på norsk som brukes som lærebok om patenter, den
kunne også være en bedre kilde.
Noen som kunne skrive av definisjonen av patent i den?

Vi kan velge en av de eller prøve på en syntese.

Til slutt så legger vi med lovverket om patenter i norsk lov som et vedlegg.

>   Det bør stå noe i retning  av
> "økonomisk utnyttelse av en oppfinnelse".

ganske enig i det.

> [...]
> til å patentere
>
>  1.    oppdagelser, vitenskapelige teorier og matematiske metoder,
>  2.    kunstneriske frembringelser,
>  3.    planer, regler eller metoder for utøvelse av intellektuell
>        virksomhet, for spill eller forretningsvirksomhet, eller
>        programmer for datamaskiner,
>  4.    fremleggelse av informasjon.
>
> Mye av dette kan beskrives som "ideer".  Også amerikansk rett har en
> eksklusjon av "abstract ideas", selv om grenseoppgangen mellom "abstract
> idea" og "application of an abstract idea" er omdiskutert.

Nettopp

mvh
Terje Erlend Reite