Re: [NUUG patent] Hvorfor skal Microsoft tjene penger på noe Apple har laget?

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Mon Aug 15 18:12:38 CEST 2005

Petter Reinholdtsen wrote:

>Dagens gladnyhet er
><URL:http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1096751.ece>,
>som forteller at Microsoft har tatt patent på teknologi som brukes i
>Apples ipod.  Jeg griper meg i å spekulere på hva Microsoft har
>tilført som gjør at de bør få inntekter av Apples innsats.
>
>Ikke vet jeg.

Fra komentarene til artikkelen i aftenposten ser det ut til at vi
foreløpig får ta dette med en klype salt. Men det er i alle fall ikke
mulig å patentere noe som er i prior art.

To mer troverdige kilder her.
http://www.theregister.co.uk/2005/08/10/microsoft_apple_patent/
http://www.channelregister.co.uk/2005/03/10/apple_ipod_patent_lawsuits/

Det er *4* innlegg til denne saken:
/Kan tape stort på iPod-tabbe/
Litt mer info
Dole
15/08 16:24
En litt mer utførlig artikkel her: www.techweb.com/wire/ebiz/168601146
<http://www.techweb.com/wire/ebiz/168601146> Nå er jo TechWeb litt av en
ryktebørs med lav integritet, men likevel litt interessant.

Svakt av aftenposten
Christian
15/08 16:10
Er dette en avis eller ryktebørs? Tredjehånds informasjon er som kjent
lite nøyaktig. Prisen dere siterer for eksempel var en eksempel sum
brukt av Microsofts talsman. Det er også lite trolig at Microsofts
patent vil bli stående siden iPod ble lansert før Microsoft sitt patent
ble sendt inn. Det er som kjent ikke mulig å patentere allerede kjente
ting.

<http://tux.aftenposten.no/comentary/showComments.do?articleId=1096751#>
Det er forskjell på patent og lisens...
Lars
15/08 16:06
Denne artikkelen er bare rot. Ikke så lett å få noen mening ut av den
når forfatteren ikke vet hva hverken en patent eller en lisens er.

<http://tux.aftenposten.no/comentary/showComments.do?articleId=1096751#>
hvor tar dere det fra...
steven
15/08 15:54
Usignert artikkel med Sky News som kilde - hvordan i alle dager kan noe
sånn bli topp-oppslag på en av Norges største nyhetssider. Har dere ikke
redaktør? Tro meg, denne saken er ikke avgjort på noe som helst vis -
hva med eh... journalistikk i stedet for å refere tendensiøse, engelsk
satelittkanaler?