[NUUG patent] Spørsmål til Dørum

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Feb 10 11:55:05 CET 2005

[Leknes Jørund]
> Jeg har fått svar på spørsmål som jeg sendte Dørum. Kan være det er
> interessant for noen av dere?
>
> http://epos.stortinget.no/database/epos/spmliste.stm?sakid=31483&vismeny=skrspm&Sesjon=2004-2005

Ah, definitivt interessant.

> "Slik forslaget til EU-direktiv ser ut per i dag, vil det ikke føre
> til endringer i norsk praksis."
>
> Dette kan da ikke være riktig?

Jeg er ingen solid kjenner av patentsystemet, men et av problemene som
hevdes å eksistere er jo at patenter på ideer og metoder, ved hjelp av
patenter på programvare, har eksplodert de siste årene, og at dette er
årsaken til at det protesteres så mye mot programvarepatenter.

Slik jeg har forstått det, så har patentkontorene tatt seg store
friheter i hva som patenteres, og etter min mening gått ut over det de
har myndighet til å gi patenter, og forsøker nå å få endret lovverk og
forskrift slik at gjeldende praksis blir akseptert av lovgiverne.  Jeg
frykter at når en slikt aksept er gitt, så vil antall
programvarepatenter eksplodere, og fri programvareutvikling gå under
jorden eller gi opp.  Andre programvareutviklere vil også merke
problemet, når det blir svært vanskelig å utvikle progravare i et
minefelt av programvarepatenter.

Gisle Hannemyrs innlegg under fjorårets utdeling av prisen for fremme
av fri programvare, som ligger tilgjengelig i video-opptak på
<URL:http://www.nuug.no/pub/video/published/20041012-friprogpris.mpeg>,
anbefales som en liten intro i problemet vi står forran. (Ikke så mye
til deg, som til andre lesere av listen. :)