Patenter i Norge?

Fredrik de Vibe fredridv at ifi.uio.no
Sat Jul 9 11:38:34 CEST 2005

http://www.stortinget.no/inns/2004/inns-200405-236.html ble sendt til
efn-lista. Mulig dette ikke er relevant nå som EU-direktivet har møtt
motbør, men jeg veit ikke. Såvidt jeg skjønner er dette et forslag om
å slutte seg til den europeiske patentkonvensjonen, så dersom
programvarepatenter ikke finner veien inn der så er det ingen fare,
eller tar jeg feil her? Uansett er det vel fremdeles langt fra sikkert
at programvarepatenter ikke blir innført, så dette kan vel være noe
man bør være forsiktig med. Sammendrag følger:

Innst.S.nr.236 (2004-2005)
Innstilling fra næringskomiteen om forslag fra
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Lodve Solholm og Arne
Sortevik om tilslutning til Den europeiske patentkonvensjonen (EPC)

Sammendrag

Forslagsstillerne mener at hensynet til den enkelte norske patentsøker
tilsier tilslutning til Den europeiske patentorganisasjonen (EPC). Det
vil også være vesentlig for Norges deltakelse i internasjonalt
industrisamarbeid. Europa ligger etter USA og Japan hva gjelder
patentbeskyttelse. Dersom Norge ikke skal nyttiggjøre seg de
europeiske mulighetene, vil betingelsene for norske oppfinnere
begrenses ytterligere.

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

« Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at Den
europeiske patentkonvensjonen ratifiseres snarest mulig og senest
innen utgangen av 2005. »

--
- Fredrik