Spørsmål til politikerne om programvarepatenter (Re: Patenter på programvare avvist med 648 av 680 stemmer)

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Wed Jul 13 17:21:24 CEST 2005

helgehf at student.matnat.uio.no wrote:

>Jeg er enig med Slashdot-sitatet, men vær klar over at Norge og mange EU
>land allerede i dag aksepterer programvarepatenter.
>
>Nå har man derimot muligheten til å sende ut pressemelding om denne saken
>og forsøke å få fokus på patentloven der det står at programvare er
>unntatt fra patentering. Patentstyres praksis er å gi programvarepatenter.
>
>Hva med a spørre politikere hva de synes om at Stortingets lover blir
>"tolket" på en slik måte av den utøvende/dømmende makt? Og be dem endre
>loven til å ikke å godta programvarepatenter?

Utmerket å ha med som spørsmål om programvarepatenter til politikerne i
valgkampen.

Vi kunne følge opp det som Petter/NUUG har tatt initiativ til og gjøre
spørsmålene om til et samarbeidsprosjekt NUUG/ EFN.

Følgende spørsmål til et første utkast ( som det er fritt frem å
kritisere, og kom gjerne med flere forslag ):

1) Har Deres parti noen som helst mening om problemstillingen patenter
på programvare ?

2) Dersom Dere har en mening om dette emnet, hva er i så fall
begrunnelsen for Deres standpunkt ?

3)  Er Dere kjent med den prosessen i EU som nå endte med at forslaget
om patenter på programvare ble avvist i EU parlamentet med 648 av 680
stemmer, i så fall har det påvirket Deres mening om patenter på
programvare ?

4) Er Dere mest positivt innstillt til EU parlamentet eller EU
kommisjonen i de tilfellene det er konflikt mellom dem ?

5) I den norske patentloven står det at programvare er unntatt fra
patentering. Patentstyrets praksis er å gi programvarepatenter. Hva
mener Deres parti om dette ?

mvh
Terje Erlend Reite