[NUUG patent] Re: Spørsmål til politikerne om programvarepatenter (Re: Patenter på programvare avvist med 648 av 680 stemmer)

Terje Erlend Reite terje.reite at met.no
Sun Jul 24 14:23:07 CEST 2005

Thomas Gramstad wrote:

>En ting som er verdt å merke seg, og som vi kanskje kan nevne et
>passende sted, er at dette ikke er første gangen Patentstyret
>bryter norsk lov/pålegg fra Stortinget.  Stortinget har nemlig
>vedtatt at genpatenter ikke skal innvilges i Norge.

Ja, det er et problemområde. På den  ene siden så er det godt for langt
på det området internasjonalt til at det grenser mot patenter på
oppdagelser. Men hva med patenter på metoder for å lage en gensekvens?
Eller at en gensekvens er virksomme ved forskjellige sykdommer? På
genteknologiområdet så er Norge blant de mest restriktive i verden så
det er meget mulig at vi har gått for lang der. Flere miljøer mener at
dette på sikt kan skade norsk forskning. Og selv om vi er enige om
konklusjonen til stortinget og Krf er det ikke sikkert at vi er enige i
premissene.

En grunn  Krf er mot genpatenter er mostand mot patenter på liv, noe som
i bunn og grunn er populistisk kvasireligiøsitet. Vi er mot patenter på
oppdagelser, noe som stemmer mye bedre med begrepsapparatet dette
problemområdet dreier seg om.

Vi er også skeptisk til at kunnskap som før tilhørte fellesskapet nå
tilhører en monopolist. Patenter er i realiteten monopol på å utnytte
kunnskap som en måte å privatfinansiere forskning på. Et virkemiddel som
ble brukt med stort hell i forrige århundre for å fremme industrialisering.

Problemet er at når området for patentering utvides. Da vil
kunnskap(sområder) som før tilhørte fellesskapet, nemlig behandlig av
sykdommer, bli tatt i fra fellesskapet.  Genpatenter  kan være patenter
på en metode for å behandle sykdommer. Derfor vil vi nok være mot
genpatenter i de tilfellene. Jeg tror det er et premiss hos oss at
kunnskapsområder som tilhørte fellsskapet ikke skal bli utsatt for
patentering. Dette er noe som det kunne være interessant å finne ut av
hva partiene på stortinget mener noe om.

Jeg får dermed et nytt spørsmål 7) som følgende:

7) Stortinget har vedtatt at genpatenter ikke skal innvilges i Norge. I
begrunnelsen for dette har det vært viktig for deres parti at
kunnskapsområder som før tilhørte fellesskapet ikke skal bli utsatt for
patentering og på den måten bli tatt i fra fellesskapet? Ville en slik
tankegang eventuelt kunne anvendes på området programvarepatenter?

Jeg har også en ide til et spørsmål 8) som dreier seg om patenter i
forhold til universitetene:
8) Universitetene har tradisjonelt gjennom forskning generert kunnskap
som de har gitt til fellesskapet. Den økende bruken av patentering i
universitetssammenheng vil ikke det kunne komme i skade for å rive ned
den akademiske kultur, med at kunnskap ikke lenger tilhører fellesskapet?

>  Likevel har
>Patentstyret innvilget flere hundre (ca. 2000; kanskje mange flere
>nå?) genpatenter, bl.a. 237 på menneskelige gener, for det meste
>til utenlandske firmaer.  Det ble mye bråk rundt dette, med
>Valgerd som en av de fremste kritikerne av Patentstyret.
>
>http://www3.nrk.no/magasin/nyheter/innenriks/592871.html
>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6900800
>http://www1.sv.no/fylker/oslo/biotek.htm
>
>Kanskje EFN burde anmelde Patentstyret for brudd på norsk lov?
> [...]
Jeg tror EFN bør vente litt med det, men vi bør etter at vi har sendt av
gårde disse spørsmålene forberede en slik problemstilling. Vi er per i
dag ikke forberedt nok på en slik konflikt.

Jeg er også i tvil om vi bør stille spørsmål 6) siden vi da legger opp
til en konflikt med patentstyret.

Thomas og Petter får ta en sjefsavgjørelse sammen her dersom ingen flere
kommentarer kommer inn. Jeg blir borte en uke nå. Regner med at det bare
er å tenke seg om når det gjelder spørsmål 6) og ta en avgjørelse og
sende de spørsmålene vi har til de politiske partiene.

mvh
Terje Erlend Reite